Bellen blazen blijft leuk. Daag jezelf uit en onderzoek met welke materialen je reuzegrote bellen kan blazen.
Probleemstelling: de toverfee is haar toverkracht kwijt. Blazen jullie toverbellen om haar toverkracht terug te krijgen? Waarmee kan je dat doen?
Experimenteerfase, waarbij de kinderen de verschillende materialen kunnen bekijken, en uitproberen of ze hiermee bellen kunnen blazen. Het materiaal mag vervormd worden.
Maak je graag een bellenblazer met een stappenplan? Er zijn verschillende stappenplannen beschikbaar op internet, bv. ronde vorm vouwen van ijzerdraad met stokje als handvat, waarbij je de ronde vorm met wol kan omwikkelen.
Onderzoeken welke materialen de grootste bellen geven. Hiervoor kan de zelfgemaakte bellenblazer gebruikt (en aangepast) worden, of de andere materialen uit de experimenteerfase.
Terugblik, waarbij kinderen tijdens en/of na de activiteit verwoorden hoe ze dit aangepakt hebben, wat ze onderzocht en ontdekt hebben
Waarmee (ijzerdraad, wol, plastic ...) kan je bellen blazen die niet onmiddellijk kapot barsten? Waarmee kan je de grootste bellen blazen? Waarmee kan je zeepbellen blazen?
Wat zit in een zeepbel? Hoe moet het materiaal gevormd zijn of gehouden worden zodat je het best lucht er in kan vangen?
Waarmee kan je een zeepbel vangen?
Moet het materiaal doorweekt zijn met de zeep? Moet de zeepbellenoplossing aan het materiaal blijven hangen?
Deze activiteit kan buiten worden uitgevoerd, omdat het blazen van zeepbellen voor kleverige plekken zorgt, maar ook omdat bellen steviger blijven bij vochtigere lucht.
Enkele mogelijke resultaten:
- keukenrollen: werkt, maar wordt na een tijdje nat dus werkt slechts gedurende korte periode
- vergiet: hier kan door geblazen worden, of belletjes kunnen verschijnen door het vergiet heen en weer te zwaaien
- bellen blazen door plastic zakje of doekje met opening
- rietjes: lukt nog beter door opening langs één kant groter te maken door knipjes te geven
- bij yoghurtpotjes en flessen moet de bodem verwijderd worden
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.