Je onderzoekt op welke manier je zelf krijt maakt, waarmee je een prachtige tekening kan maken.
Start met kort functioneel waarnemen van beschikbare materialen.
Je kan als begeleider inspiratie halen uit stappenplannen op internet. Recepten en werkwijzen om krijt te maken vind je op tal van websites, bijvoorbeeld op http://de-gulle-aarde.blogspot.be/2013/10/zelf-maken-stoepkrijt.html
Daarbij kan je onderzoeken hoe je de beste krijtjes maakt met schelpen, eierschalen, …
- materialen fijnmaken: onderzoeken op welke manieren dit zoal kan
- Bloem en heet water toevoegen tot je een dikke pasta hebt. Hier kan gevarieerd worden in hoeveelheden en verhoudingen om te onderzoeken wanneer de pasta dik genoeg is.
- staafjes rollen van de pasta, laten drogen
- Bijkomend kan je laten onderzoeken met welke verschillende materialen het krijt kan gekleurd worden.
Als je krijt maakt met schelpen of eierschalen, zijn er meer kansen tot onderzoek, en komen de kinderen meer in contact met de basismaterialen waaruit krijt kan bestaan, en wat uit kalk bestaat.
Als je krijt maakt met gips, ligt het onderzoek voornamelijk in het ontdekken van de juiste verhoudingen, en in het kleuren van het mengsel. Eventueel kan ook de vorm onderzocht worden waarin dit gegoten wordt, maar de onderzoeksmogelijkheden blijven iets beperkter.
Terugblik, waarbij kinderen vertellen op welke manier ze de krijtjes hebben gemaakt en gekleurd, en waarbij getest wordt of ze effectief goed kleuren.
Onze krijtjes zijn op! Kunnen we dit zelf maken?
Stimuleren om het effect te vergelijken van het meer of minder fijnmalen: heeft dit effect op het krijtje zelf, op hoe goed je ermee kan tekenen?
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.