Hoe maak je zelf krijt?

Je onderzoekt op welke manier je zelf krijt maakt, waarmee je een prachtige tekening kan maken.

Verloop

Start met kort functioneel waarnemen van beschikbare materialen. 

Je kan als begeleider inspiratie halen uit stappenplannen op internet. Recepten en werkwijzen om krijt te maken vind je op tal van websites, bijvoorbeeld op http://de-gulle-aarde.blogspot.be/2013/10/zelf-maken-stoepkrijt.html


Daarbij kan je onderzoeken hoe je de beste krijtjes maakt met schelpen, eierschalen, …
- materialen fijnmaken: onderzoeken op welke manieren dit zoal kan
- Bloem en heet water toevoegen tot je een dikke pasta hebt. Hier kan gevarieerd worden in hoeveelheden en verhoudingen om te onderzoeken wanneer de pasta dik genoeg is.
- staafjes rollen van de pasta, laten drogen
- Bijkomend kan je laten onderzoeken met welke verschillende materialen het krijt kan gekleurd worden.


Als je krijt maakt met schelpen of eierschalen, zijn er meer kansen tot onderzoek, en komen de kinderen meer in contact met de basismaterialen waaruit krijt kan bestaan, en wat uit kalk bestaat.


Als je krijt maakt met gips, ligt het onderzoek voornamelijk in het ontdekken van de juiste verhoudingen, en in het kleuren van het mengsel. Eventueel kan ook de vorm onderzocht worden waarin dit gegoten wordt, maar de onderzoeksmogelijkheden blijven iets beperkter.

Terugblik, waarbij kinderen vertellen op welke manier ze de krijtjes hebben gemaakt en gekleurd, en waarbij getest wordt of ze effectief goed kleuren.

Hoofdvragen

Onze krijtjes zijn op! Kunnen we dit zelf maken?

  • Hoe komt het dat je met krijt kan schrijven? Hoe ziet krijt er van dichterbij uit? Waaruit bestaat krijt?
  • Hoe kan je ervoor zorgen dat een fijn laagje van het materiaal op de stoep blijft liggen?
  • Hoe kan je van losse materialen doen samen plakken in een stift/in een krijtvorm?
  • Hoe kan je bloem of kalkkorrels aan elkaar doen plakken?
  • Welke afbreekbare korrels van je zelfgemaakte krijt blijven aan de stoep plakken als je ermee schrijft en welke niet?
  • Kan je op allerhande oppervlakten schrijven of enkel op stoep?

Aandachtspunten

Stimuleren om het effect te vergelijken van het meer of minder fijnmalen: heeft dit effect op het krijtje zelf, op hoe goed je ermee kan tekenen?

Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.

Benodigdheden
  • ingrediënten krijtjes:
    • kalk (eierschalen, schelpen, …)
    • bloem
    • waterkoker, maatbeker en water
    • als je krijtjes maakt met gips (opgelet voor inademen van stof) heb je daarnaast enkel water nodig, en een vormpje om het gipsmengsel in te gieten.
  • materialen om kalk fijn te maken: rasp, vijzel, koffiemolen, mes, hamer, … en om dit in te dikken: bloem en heet water

  • kleurstoffen om krijt te kleuren (bv. verf, of natuurlijke materialen waarvan de kleur eerst kan geëxtraheerd worden = aparte onderzoeksactiviteit)

  • Heb aandacht voor afspraken in functie van veiligheid (bv. hamer: kalk onder een handdoek leggen tegen rondvliegende splinters, voorzichtig omgaan met mes, opgelet met gips).

Thema

Leeftijd

Bron

Activiteit Annelies Declerck in het kader van haar bachelorproef aan de opleiding Bachelor in het kleuteronderwijs aan de Arteveldehogeschool ‘Tandpasta! Onderzoekend aan de slag met kleuters’ i.s.m. Technopolis, het Vlaamse doe-centrum voor wetenschap en technologie, academiejaar 2013-2014.