Je onderzoekt op welke manier je met ijsblokjes een toren kan bouwen.
Probleemstelling: we willen een hoge toren of een mooi kasteel bouwen met ijsblokjes, maar de blokjes glijden van elkaar. Vinden we iets waarmee we de ijsblokjes beter op elkaar kunnen stapelen?
Kort waarnemen van de beschikbare materialen. Aandacht voor afspraken in functie van verkwisting (bv. hoeveelheid bloem, zout, … beperken).
Onderzoeken wat er gebeurt als je ijsblokken van verschillende vormen en formaten op elkaar stapelt.
Onderzoeken welke bindmiddelen helpen om de ijsblokken op elkaar te stapelen, om zo een constructie te bouwen. Ook combinaties van materialen zijn mogelijk. Er kan onderzocht worden of de hoeveelheid bepalend is voor het al dan niet gemakkelijk stapelen.
Terugblik, waarbij kinderen tijdens en/of na de activiteit verwoorden hoe ze dit aangepakt hebben, wat ze onderzocht en ontdekt hebben.
Hoe kan je ijsblokken aan elkaar bevestigen?
Laat kinderen hun eigen ideeën uittesten, bv. lijm gebruiken om de ijsblokjes op elkaar te zetten? Probeer maar! Op deze manier ervaren kinderen dat ze ondernemend mogen zijn, hun eigen ideeën mogen uittesten en doen ze tegelijkertijd materialenkennis op.
Laat de kinderen geregeld uittesten of de ijsblokjes stevig op elkaar blijven staan. Soms is er wat tijd nodig, bv. zout moet even op het ijs kunnen inwerken voor het de zijkanten doet smelten zodat ze beter op elkaar passen. Dit alles kan uitgetest en vergeleken worden.
Indien kinderen niet langer tot onderzoeken komen of in de experimenteerfase blijven hangen, kan je hen vragen stellen zoals: wat heb je gebruikt, heb je al gecontroleerd of de toren stevig is, wat als je meer/minder zout gebruikt, …
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.