Materialen

Moet ik veel of net weinig materiaal voorzien? Wat stimuleert de onderzoekende houding van kinderen best?

Een grote variatie aan materialen stimuleert de creativiteit om eigen ideeën uit te testen, en allerlei ervaringen op te doen. Zo kan je bijvoorbeeld meerdere soorten lijm aanbieden als kinderen een toren van kartonnen kokers willen maken. Ze bepalen zelf welke lijm ze gebruiken, en ervaren zelf het effect van de gekozen lijmsoort als ze controleren of de toren stevig is. Dat wil dus ook zeggen dat je hen niet tegenhoudt als ze dit met een lijmstift proberen… Op deze manier doen de kinderen materialenkennis op, die ze later kunnen gebruiken in andere contexten.

Voor kinderen die weinig materialenkennis hebben, kan het soms aangewezen zijn niet teveel materialen aan te bieden, maar keuze te laten uit slechts enkele soorten materialen. Dit kan ook interessant zijn bij kinderen met een grotere materialenkennis. Door materialen te beperken stimuleer je hun onderzoekende houding ook, aangezien ze naar een alternatief op zoek moeten gaan.

Je kan materialen toevoegen naarmate de activiteit vordert, of net wegnemen. Als je bijvoorbeeld weet dat één ingrediënt zorgt dat elk mengsel kleeft, kan je ervoor opteren dit ingrediënt niet van bij de start van de activiteit aan te bieden. Zo leren de kinderen ook de andere materialen kennen.