Onderzoekend aan de slag in de timmerhoek

Je stimuleert de onderzoekende houding van kinderen in een timmerhoek, door hen een eigen ontwerp te laten construeren.

Benodigdheden

  • materialen om mee te werken: werkbank met bankschroef, hamers van verschillende formaten, nagels en schroeven, zaagjes, schroevendraaiers, ...
  • verschillende houtsoorten en restjes hout (tip: vraag eens na bij de zagerij van een doe-het-zelf-zaak, restjes krijg je vaak gratis mee)

Verloop

Kort functioneel waarnemen van de beschikbare materialen. Aandacht voor afspraken in functie van veiligheid.
Kinderen bedenken en bespreken wat ze willen maken, waarmee ze dit willen doen en hoe ze het willen aanpakken. Samenwerking is hier een grote meerwaarde.
De kinderen proberen hun ontwerp uit te voeren in de timmerhoek. Mogelijke situaties die kunnen voorkomen: iets kan niet alleen gehanteerd worden, iets moet opgemeten worden, ... Hierbij is het vooral belangrijk dat kinderen hier zelf mee geconfronteerd worden, zo het nut inzien van het zoeken naar een oplossing, deze oplossing ook zelf zoeken en hierbij gestimuleerd worden door de begeleider.
Indien kinderen andere materialen nodig hebben, kunnen ze deze zelf zoeken in de klas, buiten, of van thuis meebrengen.
Terugblik, waarbij kinderen tijdens en/of na de activiteit verwoorden wat ze ontworpen hebben en hoe ze dit aangepakt hebben.

Aandachtspunten bij de begeleiding

Je kan samenwerking stimuleren bij complexe handelingen bv. één kind houdt een plank vast terwijl de andere zaagt (opgelet: enkel als dit op een veilige manier kan gebeuren, dus voldoende ver, met handschoenen, onder toezicht).
De begeleiding is vooral gericht op veilig hanteren van de echte werkmaterialen, de invulling van de activiteit gebeurt door de kinderen.
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.


Bron

Project Creative Little Scientists, www.creative-little-scientists.eu