Hoe smelt je ijs zo snel mogelijk?

Je onderzoekt op welke manier je ijsblokken kan smelten. Kan dat met je eigen lichaam? Welke materialen kan je gebruiken om het smeltproces te versnellen?

Benodigdheden

  • ijsblokken, al dan niet met een voorwerp erin (touw, plastic figuurtje, …), verschillende groottes en formaten
  • dweil, handdoeken, schortjes
  • werkmaterialen om het smelten te versnellen: spuitjes, rietjes van verschillende lengtes en diktes, handdoeken of andere doekjes of lapjes stof, ventilator, haardroger, kookpot op vuurtje (opgelet voor de veiligheid!), 
  • stoffen die het smeltproces mogelijks versnellen: koud en warm water, zout water, zout, bloem, suiker, olie, 
  • basiswerkmaterialen: maatbekers, plantenspuit, potjes, lepels, 
  • zandlopers om de tijd op te meten
  • papier en stiften om ontdekkingen te  noteren

Verloop

Probleemstelling: we willen het ijs zo snel mogelijk smelten. Maar hoe doen we dat? Kunnen we dat met ons eigen lichaam, of is het beter om hier bepaalde stoffen of werkmaterialen voor te gebruiken?
Kort functioneel waarnemen van de beschikbare materialen. Aandacht voor afspraken in functie van veiligheid (bijvoorbeeld haardroger) en verkwisting (bijvoorbeeld niet teveel bloem gebruiken).
Onderzoeken met eigen lichaam: eerst met eigen lichaam proberen smelten, zonder gebruik van materialen. Hoe willen de kinderen dit aanpakken? Ze proberen verschillende zaken uit, bijvoorbeeld blazen, in kledij wikkelen, ijsblokje in de mond nemen, met handen smelten, …
Onderzoeken welke producten en materialen het smeltproces versnellen. Bijvoorbeeld bloem op het ijs strooien en effect bekijken. De zandloper kan gebruikt worden om de smeltduur vast te leggen.
Terugblik, waarbij kinderen tijdens en/of na de activiteit verwoorden hoe ze dit aangepakt hebben, wat ze onderzocht en ontdekt hebben.


Aandachtspunten bij de begeleiding

Laat de kinderen in elke fase van de activiteit steeds eerst zelf zeggen wat ze zouden willen uitproberen. Laat hen hun eigen ideeën uittesten, ook als je weet dat dit niet (of slechts heel langzaam) zal lukken.
Bij het exploreren van de mogelijkheden, stimuleer je de onderzoekende houding door geregeld te bevragen wat ze hebben gebruikt, welk effect het heeft, wat sneller gaat, …
Bied materialen die meteen een groot effect hebben, niet te snel aan. Zet warm water, zout water, de haardroger, … pas later op tafel. Stimuleer de kinderen eerst om het effect van de andere materialen of producten te onderzoeken.
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.


Bron

Activiteit Kinderlabo augustus 2014, i.s.m. Evi Behaeghel, student keuzestage Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs.