Gekleurde zandballen

Je onderzoekt op welke manier je mooie, stevige, gekleurde zandballen kan maken.

Benodigdheden

  • verschillende soorten zand: rivierzand, strandzand, 
  • water in waterverstuiver, spuitjes, druppeltellers, gieters
  • materialen om mee te mengen: behangerslijm, bloem, maïzena, 
  • materialen om zand mee te kleuren: verf, gekleurd krijt, stiften (zand kleuren of vullingen van stiften openknippen), kleurpotloden, inkt, 
  • werkmaterialen: potjes om zand in te mengen, lepels, roerstaafjes, 
  • borden om zandballen op te leggen
  • materialen om zandgebakjes af te werken: spuitzak, plastic cupcakevormpjes, zandvormpjes

Verloop

Probleemstelling: de (klas)pop van de kinderen speelt graag in de zandbak. Hij maakt er graag taartjes en andere zandfiguren. Helpen jullie mee om stevige, mooi gekleurde zandfiguren te maken?
Onderzoeken hoe je stevige vormen kan maken. Wat zouden kinderen hiervoor willen gebruiken? Eerst kort bespreken hoe ze het zand willen verstevigen.
Vervolgens worden de beschikbare materialen kort functioneel waargenomen. Aandacht voor afspraken in functie van verkwisting (bv. gebruik van de lijm).
Onderzoeken welke combinaties stevige mengsels geven. Kinderen maken een keuze uit de materialen, waarbij ideeën van kinderen in de mate van het mogelijke worden meegenomen. De mengsels worden gemaakt: zijn het stevige mengsels? Verschillende combinaties worden onderzocht.
Onderzoeken op welke manier de zandballen kunnen gekleurd worden. De kinderen geven eerst zelf ideeën, begeleider noteert. Indien mogelijk worden ideeën van kinderen uitgetest, enkele mogelijkheden zijn: verf, gekleurd krijt, stiften (zand kleuren of vullingen van oude stiften openknippen), kleurpotloden, inkt.
De zandballen en zandgebakjes kunnen op een bord gelegd worden, in een cupcake- of zandvormpje of op een andere manier gepresenteerd worden. Lukt het om schuimpjes te spuiten met een spuitzak?
Terugblik, waarbij kinderen tijdens en/of na de activiteit verwoorden hoe ze dit aangepakt hebben, wat ze onderzocht en ontdekt hebben.

Aandachtspunten bij de begeleiding

Bij het verstevigen van het zandmengsel, kan je de kinderen eerst vragen welke materialen zij willen toevoegen aan het zand, nog voor je de materialen aanbiedt. Zo kunnen kinderen eerst zelf nadenken, zonder meteen naar het materiaal te grijpen dat hen wordt aangeboden.
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.

Bron

Activiteit Kinderlabo augustus 2013 in het kader van keuzestage Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs van de Arteveldehogeschool.