Gekke bellenblazers

Je onderzoekt met welke materialen je grote bellen kan blazen.

Benodigdheden

  • experimenteermateriaal: keukenrollen, zeven in verschillende formaten, vergiet, vliegenmepper, plastic flessen, plastic zakjes, rietjes, yoghurtpotjes, pvc-buizen, kant-en-klare bellenblazers in verschillende formaten, lappen stof met gaten van verschillende groottes in, …
  • vervormbaar materiaal: bamboestokken, ijzerdraad, plastic flessen, yoghurtpotjes, pvc-buizen, bordjes, …
  • werkmaterialen: plooitang, scharen, breekmes (enkel door begeleider te hanteren), …
  • hechtingsmaterialen: verschillende soorten kleefband (sterk, papiertape, …), nietjesmachine, ijzerdraad, pijpenragers, touw, wol, linten, klittenband, …
  • dweil, handdoeken, schortjes, verschillende bakken voor zeepbellenoplossing
  • zeepbellenoplossing (zie ook fiche)

Verloop

Probleemstelling: de toverfee is haar toverkracht kwijt. Blazen jullie toverbellen om haar toverkracht terug te krijgen? Waarmee kan je dat doen?
Experimenteerfase, waarbij de kinderen de verschillende materialen kunnen bekijken, en uitproberen of ze hiermee of hierdoor bellen kunnen blazen. Het materiaal mag vervormd worden indien mogelijk.
Indien gewenst: bellenblazer maken aan de hand van een stappenplan. Er zijn verschillende stappenplannen beschikbaar op internet, bv. ronde vorm met handvat vouwen van ijzerdraad, en de ronde vorm met wol omwikkelen. Deze kan vervolgens uitgetest worden.
Onderzoeken welke materialen de grootste bellen geven. Hiervoor kan de zelfgemaakte bellenblazer gebruikt (en aangepast) worden, of de andere materialen uit de experimenteerfase.
Terugblik, waarbij kinderen tijdens en/of na de activiteit verwoorden hoe ze dit aangepakt hebben, wat ze onderzocht en ontdekt hebben.

Aandachtspunten bij de begeleiding

Deze activiteit kan buiten worden uitgevoerd, omdat het blazen van zeepbellen voor kleverige plekken zorgt, maar ook omdat bellen steviger blijven bij vochtiger lucht.
Enkele mogelijke resultaten:
- keukenrollen: werkt, maar wordt na een tijdje nat dus werkt slechts gedurende korte periode
- vergiet: hier kan door geblazen worden, of belletjes kunnen verschijnen door het vergiet heen en weer te zwaaien
- bellen blazen door plastic zakje of doekje met opening
- rietjes: lukt nog beter door opening langs één kant groter te maken door knipjes te geven
- bij yoghurtpotjes en flessen moet de bodem verwijderd worden
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.

Bron

Draaiboek keuzeopleidingsonderdeel 'Kinderen onderzoeken en ontwerpen' Academiejaar 2013-2014, Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs van de Arteveldehogeschool Lisa Van den Abeele en Julie Sierens.