Cement voor een bakstenen huis

Je onderzoekt welke mengsels geschikt zijn om baksteentjes aan elkaar te bevestigen, om zo een stevig bakstenen huisje te bouwen.

Benodigdheden

  • materialen om mee te starten: kleine baksteentjes (bv. merk Teifoc, of andere kleine steentjes waarmee kan gebouwd worden), karton om muurtjes op te bouwen, eventueel biggetjes
  • mogelijke hechtingsmaterialen: verschillende soorten zand (rivierzand, strandzand, ), bloem, sausbinder (Maïzena), behangerslijm, klei, zetmeel, water, eventueel verschillende soorten lijm (knutsellijm, behangerslijm, ),  
  • werkmaterialen: potjes en bekertjes, lepels, truwelen (bestaat in klein formaat), plantenspuit, spuitjes, maatbeker, maatschepjes, 

Verloop

Probleemstelling: De drie biggetjes zitten met hun pootjes in hun varkenshaartjes! Ze moeten een bakstenen huisje bouwen om zich in te verschuilen voor de wolf komt, maar ze hebben geen cement meer. Wie bedenkt een oplossing voor de biggetjes?
Kort functioneel waarnemen van de beschikbare materialen. Aandacht voor afspraken in functie van verkwisting (bv. gebruik van bloem, maïzena, …).
Onderzoeken welke mengsels zorgen voor een kleverige brij, die de steentjes aan elkaar doet kleven. Hierbij na enige tijd stimuleren om een combinatie van twee of drie materialen uit te testen, en eventueel te variëren in verhoudingen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
Terugblik, waarbij de kinderen aan elkaar vertellen welk mengsel een goed klevend resultaat gaf. Om het onderzoekje af te ronden kan het mengsel gebruikt worden om een muur of huisje mee te bouwen.


Aandachtspunten bij de begeleiding

Laat kinderen hun eigen ideeën uittesten, bv. een lijmstift gebruiken om de steentjes aan elkaar te zetten? Probeer maar! Op deze manier ervaren kinderen dat ze ondernemend mogen zijn, hun eigen ideeën mogen uittesten en doen ze tegelijkertijd materialenkennis op.
Laat de kinderen geregeld uittesten of het muurtje kan opgetild worden zonder uit elkaar te vallen. Soms moeten mengsels eerst opgedroogd zijn voor ze blijven kleven, andere verbrokkelen dan weer als ze gedroogd zijn. Dit alles kan uitgetest en vergeleken worden.
Aangezien het zetmeel en de behangerslijm zo goed als alle mengsels doen kleven, is het aangewezen deze niet van bij de start van de activiteit op de tafel te zetten.
Indien kinderen niet langer tot onderzoeken komen of in de experimenteerfase blijven hangen, kan je hen vragen stellen zoals: wat heb je gebruikt, heb je al gecontroleerd of de steentjes aan elkaar kleven, wat als je er meer/minder zand bij doet, lijm gebruikt, ...
Algemene aandachtspunten voor het begeleiden vind je hier.


Bron

Activiteit Kinderlabo augustus 2013 in het kader van keuzestage Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs van de Arteveldehogeschool.